*

miesenergiaa

Kaikki blogit puheenaiheesta Markkinointi

Juha Kärkkäinen ja markkinointiopit

Jos haluaa miellyttää kaikkia, ei lopulta miellytä ketään. Näin sanovat markkinointigurut, ja olen taipuvainen uskomaan heitä. Neutraalius eli asiallisuus, hajuttomuus, värittömyys tai mauttomuus eivät pure.

 

Finlayson teki peliliikkeen, joka on suoraan markkinoinnin oppikirjasta. Se otti tomppalakanat valikoimiinsa tietäen erittäin hyvin, että tuo liikku jakaa mielipiteitä rajusti.

 

Yleissivistys kaipaa päivitystä

Olin nuorena miehenä laivareissulla Tukholmassa, kun näin erään taikurinkaltaisen pyörittämässä kolmea kuppia kadulla. Niistä yhden alla oli pallo, ja jos löit vetoa siitä missä niistä pallo oli, voitit rahasi tuplana.

Huijarihan se siinä, ajattelin, mutta jäin kuitenkin viereen seuraamaan kun huijari oli pelaavinaan jonkun kanssa - asetelmasta näin, että he pelasivat yhteen. Aikansa hakkasivat, välillä huijari voitti, välillä pelaaja, ja yritin keksiä että missä kupletin juoni on.

Yleissivistys kaipaa päivitystä

Olin nuorena miehenä laivareissulla Tukholmassa, kun näin erään taikurinkaltaisen pyörittämässä kolmea kuppia kadulla. Niistä yhden alla oli pallo, ja jos löit vetoa siitä missä niistä pallo oli, voitit rahasi tuplana.

Huijarihan se siinä, ajattelin, mutta jäin kuitenkin viereen seuraamaan kun huijari oli pelaavinaan jonkun kanssa - asetelmasta näin, että he pelasivat yhteen. Aikansa hakkasivat, välillä huijari voitti, välillä pelaaja, ja yritin keksiä että missä kupletin juoni on.

Helsingistä Tukholmaan 30min:ssa HYPERLOOPilla: Astutko kapseliin?

Hyperloop on amerikkalaisen Elon Muskin keksintö, jota käytiin Suomessakin markkinoimassa. HyperloopOne niminen firma kehittää putkea, jonka sisällä kapselissa olevat ihmiset voivat siirtyä lähes äänennopeudella alipaineessa paikasta toiseen. Helsingistä Tukholmaan siis n. 30min:ssa. Markkinamiehet ilmoittivat lehtitietojen mukaan HKI-Tukholma radan investoinniksi 19 miljardia. Koska ratkaisua ei ole suunniteltu eikä kokeiltu on Muskin esittämä hinta-arvio hatusta tempaistu. Käyttökustannuksia ei myöskään kukaan ole esittänyt. Energiantarve tyhjön ylläpitämiseen lienee melkoinen.

Halla-ahon perussuomalaiset: marginaaliin vai vaalivoittajiksi?

Moni tuntuu pitävän varmana, että nyt kun perussuomalaiset nostivat puolueen "Soinilaisia" jyrkemmän nuivan siiven valtaan puolue ajautuu marginaaliin, ja romahtaa seuraavissa vaaleissa lopullisesti. Eihän siinä, sopii minulle varsin mainiosti mikäli näin sattuu käymään, mutta valitettavasti tällaista lopputulosta ei voi pitää missään määrin varmana. 

Kiitollisuudenvelka!

Miten kiitollisuudenvelka synnytetään? Se synnytetään palvelemalla jotain hyvin myötätuntoista henkilöä tai auttamalla häntä jollakin muulla keinoin. Kyse on paljon auttamisesta, kun halutaan synnyttää merkittävää kiitollisuuden kokemista, josta sitten aiheutuu vastapalveluksen aie eli kiitollisuudenvelan hyvittäminen omien tekojen välityksellä.

1984 meni jo

Jos vuonna 1984 olisi nähty torstain aamu-tv:n kaltainen haastattelu, jossa käsiteltiin kasvojentunnistusta markkinoinnin kohdentamistarkoituksessa, tuskin kukaan olisi uskonut silmiään ja korviaan. Varsinkin kun asiasta keskusteltiin tänä aamuna kuin näkkileivästä, itsestään selvänä ja luonnollisena ilmiönä – kansalaisen intimiteettisuojaa vain kevyesti sivuten. Sitä tietysti vakuutettiin noudatettavan…

 

Kömmähdyksen vuoksi piilomainontaa yläsavolaisille?

Ylä-Savon SOTE:Ssa alkoi vuoden vaihtuessa paljon puhuttu valinnanvapauskokeilu. En nyt pureudu valinnanvapauden problematiikkaan sosiaali- ja terveydenhuollossa, vaan pohdin eri toimijoiden asemoitumista.

Kokeiluun liittyen yläsavolaisiin kotitalouksiin postitettiin esitteet. Esite oli hyvä ja tarpeen, mutta en voinut olla miettimättä: onpa esite tutun oloinen, jossain olen tämän nähnyt. Pientä selvittelyä tehtyäni havaitsin, että esitteen värimaailma ja tyyli muistuttavat vahvasti erään terveysyrityksen, Attendon, tyyliä. Samankaltaisuus on ilmeinen, vertaa vaikka itse.

Trumpin voitto oli digitaalisen sissimarkkinoinnin voitto

Useimpien yllätykseksi Donald Trump voitti Yhdysvaltojen presidentinvaalit. Niin ei pitänyt käydä. Trumpilla ei ollut matkassaan muuta, kuin ylämäkeä. Reutersin mukaan hän käytti 50% vähemmän rahaa mainontaan, kuin Clinton. Amerikkalainen media oli yhtenä äänenä häntä vastaan eikä republikaaninen puolue ollut täysin hänen tukenaan. Mielipidetiedustelut ennustivat Clintonin voittoa. Iltalehti uutisoi vaali-iltana, että Clintonin voiton todennäköisyys on 85%-99%. Vedonlyöntitoimistot antoivat Trumpin voitolle kertoimen 5.

Suomalaisten on korkea aika oppia myymään

Olen aina sanonut, että maamme on kuin saarivaltio. Eristyksissä muusta Euroopasta. Yksinäisyyden vaikutukset näkyvät myös kansantaloudessamme, joka kuihtuu kuin elokuun kesäinen maa. Pohjoinen kansa, joka ei koskaan oppinut koskaan myymään. Tosin koskaan ei ole liian myöhäistä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä