*

miesenergiaa

Joukkoliikenne

Oulu tarvitsee kaupunkipyöriä

Yhteiskäytössä olevat kaupunkipyörät ovat olleet suuri menestys Helsingissä. Tänä vuonna pääkaupungissa on jo 1400 kaupunkipyörää, joita on löydettävissä 140 eri pyöräasemasta. Kesäkauden käytössä olevilla menopeleillä ajaa edullisesti. Esimerkiksi koko puolen vuoden kausi maksaa vain 25 euroa. Yksittäisiä, enintään 30 minuutin mittaisia reissuja pyöräasemien välillä voi siellä pyöräillä mielin määrin. Kaupunkipyöriä voi polkea myös muualla kuin Helsingissä, koska lukuisissa Oulua pienemmissä eurooppalaisissa kaupungeissa on olemassa vastaava järjestelmä.

Enemmän kaupunkia Ouluun

Oulu on yli 200 000 asukkaan kaupunki, jonka keskusta lähiympäristöineen elää myllerrysten aikaa. Tornimainen kauppakeskus Valkea katkaisi Isokadun ja tuli samalla imaisseeksi lähistön liikehuoneistot tyhjäksi. Ilmiö on kuitenkin tilapäinen, alan ihmisten mukaan tilat täyttyvät jouluun mennessä.  Ovat jo täyttymässä.

Tehdään bussien kesäkokeilu hyvin

Salon kaupunkisuunnittelulautakunta teki hyvän päätöksen joukkoliikenteen kesäkokeilussa. Sen käyttö näyttää tarpeiden suunnan, jolloin sen toteututuksessa tulee huomioida kuntalaisten tarpeet asianmukaisesti ja käyttöön tulee saada myös matalalattiabusseja. On tärkeää, että bussiin pääsee lastenvaunuilla, rollaattorilla ja pyörätuolilla. Aikatauluista on selvittävä millä vuoroilla matalalattiabussit ovat, elleivät kaikki bussit ole sellaisia. 

Liikenteen kehittäminen Helsingissä

Sujuvan ja ympäristöystävällisen liikenteen kehittäminen Helsingissä on tärkeä asia. Kaupungin kasvun ja monimuotoistumisen myötä liikenteen sujuvuus näyttelee helsinkiläisten arjessa entistä suurempaa osaa. Liikennesuunnittelussa tulee huomioida kaupunkilaisten mahdollisuus valita itselleen sopivin kulkuväline ja sujuvin reitti. Monipuolisten liikennepalveluiden avulla ihmisille tarjotaan toimivia ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin.

Vastaus Mauri Pekkariselle biokaasubusseista

Kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk.) vastasi ansiokkaasti (Ksml 24.3) puolustaessaan biokaasubusseja. Näinhän se menee, että tekniikka kehittyy ja käyttökokemusten myötä mahdollisia heikkouksia korjataan. Näin myös kilpailukyky paranee dieselautoja vastaan.

Mikään ei estä Jyväskylän busseja ja jäteautoja tälläkään hetkellä käyttämästä voimanlähteenä maa- tai biokaasua. Ei sitä tietääkseeni ole kielletty liikennöintisopimuksessa. Silloin, kun kilpailutalous toimii niin taloudellisin vaihtoehto ohjaa päätöksentekoa myös kuljetusyrityksissä. Ei siihen poliitikkoja tarvita.

Pääkaupunkiseudun maksuton joukkoliikenne ei ole hintansa väärti

Näin vaalien alla useat puolueet lupailevat jos jonkinlaisia ilmaisia palveluita. Näiden lupausten taustalla on harvoin mitään konkreettisia laskelmia siitä, mitä palveluiden tarjoaminen maksutta oikein kustantaisi ja mistä rahat siihen otettaisiin. Ilmaisia palveluitahan ei ole olemassa, vaan kustannukset maksetaan joko keräämällä enemmän veroja tai ottamalla rahaa tai työpanosta vastaavasti pois jostain kunnan muista palveluista. Yksi epärealistisimmista lupauksista on pääkaupunkiseudun maksuton joukkoliikenne.

Energiakäänne kuntiin

Vasemmistoliitto kampanjoi kuntavaaleissa muiden teemojen ohella hyvän ympäristön ja kohtuuhintaisen asumisen puolesta  http://www.vasemmisto.fi/kuntavaalit-2017/kohtuuhintainen-asuminen-hyva-ymparisto/ .

Joukkoliikenne

 

Joukkoliikenteestä on muodustunut 1 vaaliteemoistani. Olen istunut Helsingin ruuhkissa monia tunteja ja pohtinut aina miksi lähdin autolla. Yleisin syy on väsymys , kun on tehnyt pitkiä työpäiviä peräkkäin ja seisonut jalkojen päällä on mukava istahtaa omaan autoon joka vie lähelle kotiovea.

 

Pormestarin valinta puhuttaa

Kunnallisvaaleista on tulossa mielenkiintoiset ja historialliset vaalit, joita seurataan myös muualla Euroopassa suurella mielenkiinnolla. Vaaleihin on aikaa enää noin yksi kokonainen kuukausi, joten kampanjoinnista tulee lyhyt ja repivä. Pormestarin valinta ja joukkoliikenneratkaisut tulevat nousemaan keskusteluissa vahvasti esille.

Kuntoilijan kiusa

Kävin Helsingin Urheilutalolla, siis se perinteinen monipuolinen liikuntahalli Kallion kentän vieressä. Sen monipuolisia palveluita käyttävät kaiken ikäiset ja kuntoilijat kuin kilpaurheilijatkin. Sain kuulla siellä, että lähikorttelin uusilla joukkoliikennesuunnitelmilla vaikeutetaan Urheilutalon palveluiden käyttöä. Aloitin sitten pienen selvittelyn mistä on kyse.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä