miesenergiaa

Hallituksen kenttäkokeilut oikeansuuntaisia

  • Salon Seudun Sanomat 6.1.2018
    Salon Seudun Sanomat 6.1.2018

Hallitus hallitsee ja oppositio kritisoi. Siinä askelmerkit eduskuntapolitiikalle, jossa entisen hallituspuolue perussuomalaisten näkökulmat yrittäjien tilanteen kohentamiseen ovat muuttuneet sitten puolueen eduskuntavaaliohjelman 2015, jolloin vielä nostettiin kilpailukykyä ja yrittäjyyttä tärkeäksi.          

Hallituksen perussuomalaislähtöisissä, ja sittemmin sieltä irtaantuneissa sinisissä työn ja yrittäjyyden rakenteissa tavoitellaan tarkoituksenmukaista toteutusta, mutta epäonnistumisen tai kannatuksen katoamisen pelossa rohkeitakaan linjavetoja ei jätetä tekemättä. Suomi ensin, niinhän? 

Esimerkiksi maksuperustaisessa arvonlisäveromuutoksessa pienyrittäjille tuli mahdollisuus maksaa arvonlisävero perustuen siihen kuukauteen, jolloin lasku on maksettu. Tämä oli pienyrittäjän arjen tasolle yltävä tärkeä edistysaskel, johon mikään muu hallituskokoonpano ei ole aiemmin puuttunut.        

Suomen talous ei ole vahvalla pohjalla, mutta se on kasvussa. Työllisyys kohenee, vienti piristyy ja kansallisten etujen puolustaminen on selkeästi aiempaa enemmän esillä EU:ssa. Muutokset hyvinvointivaltion toimimattomissa käytänteissä on tarpeen, sillä samanlaisella tekemisellä emme saa erilaista lopputulosta.

Perustulokokeilu on toiminnassa ja sen tavoitteena on arvioida voimmeko uudistaa sosiaaliturvaa niin, että erityisesti työn tekemiseen liittyvät kannustinloukut vähenevät. Aktiivimallista on monenlaisia näkökulmia. Se ei rankaise, pahimmaankin sen prosenttileikkuri on marginaalinen, vaikkakin pienissä tuloissa tuntuva. Pidän tärkeänä, että se kannustaa työttömäksi jäävää aktivoitumaan heti työttömyyden alettua tai jo ennen sitä. Nyt moni lepää jouten muutaman kk ansiosidonnaisella päivärahalla ja päästää ulottuviltaan sen ajan milloin uudelleen työllistyminen on vahvimmalla pohjalla. Perustulokokeilu ja aktiivimalli ovat käytännön tasolle vietyjä hallituksen kenttäkokeita, joiden tulosten pohjalta valtion hallinto saa konkreettista tietoa toimenpiteiden vaikutuksista eri puolilla Suomea. 

Kansanedustajien keskeisin työsarka on lainlaadintatyö, mikä tarkoittaa kyvykkyyttä löytää epäkohtia ja myös kykyä luoda uusia keinoja näiden tilalle. Tällä saralla on lähivuosina ollut hiljaista. Opposition tulisi haastaa hallitus esittämällä ratkaisuja ongelmiin, ne ovat yhteiset, mutta valitettavasti se on keskittynyt etsimään ongelmia, joihin ei ole ratkaisuja. Perussuomalaiset eduskunnassa ja sen ulkopuolella itkevät hekin ilman muutosesityksiä parempaan, sillä varsinkaan tämä hallitus ei saa onnistua. 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Vai käytännön tasolle vietyjä hallituksen kenttäkokeita, perustulokokeilun voin tällaiseksi hyväksyä, mutta pidät siis satojen tuhansien ihmisjoukolle kertarysäyksellä tehtyä lakia kenttäkokeena?

Jos kokeillaan pitäisi kokeilla rajatulla joukolla mahdollistaen luotettava tulosten seuranta. Katsontaanpa taas niitä kuuluisia dosenttien puheita tai tässä tapauksessa tutkimusprofessorin Valtion Taloudellisesta Tutkimuslaitoksesta. Myös laitoksen johtajan allekirjoittamana tutkimusprofessori Timo Kyyrä toteaa lakiesityksestä:

"Muutosehdotusten mahdollisiin käyttäytymisvaikutuksiin liittyy suurta epävarmuutta ja osa vaikutuksista saattaa olla myös hallituksen tavoitteiden vastaisia. Siksi olisi tärkeää, että uudistuksen vaikutuksia voitaisiin jälkikäteen arvioida luotettavasti. Esityksen mukaan muutokset astuvat voimaan 1.1.2018 ja ne koskevat kaikkia työttömiä. Samaan aikaan astuu voimaan myös eräitä muita työttömiä koskevia uudistuksia. Tällaisella menettelyllä saadaan tehokkaasti estettyä luotettavien tutkimusasetelmien muodostuminen, joten ehdotettujen uudistusten mahdollisista hyödyistä tai haitoista tuskin saadaan selvyyttä koskaan. Jos muutokset otettaisiin käyttöön esimerkiksi syntymävuoden perusteella porrastettuna, muutosten vaikutuksia voitaisiin arvioida luotettavasti myöhemmin."

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatiet...

Näin ollen tässä ei lainkaan toteudu väittämäsi: "Perustulokokeilu ja aktiivimalli ovat käytännön tasolle vietyjä hallituksen kenttäkokeita, joiden tulosten pohjalta valtion hallinto saa konkreettista tietoa toimenpiteiden vaikutuksista eri puolilla Suomea."

Ei tarvitse kummoisia ennustajanlahjoja, kun voi jo nähdä kuinka jollakin mitättämöllä tarkempaa tarkastelua kestämättömällä perusteella hallitus väittää tulosten olevan positiivisia vaikkei niitä oikeasti pystytä edes luotettavasti arvioimaan.

Tämäkin asia olisi voitu asiantuntijalusuntojen pohjalta muuttaa, mutta mieluummin hallitus ryhtyy tällaiseen hasardikokeiluun tai kutsumaasi kenttäkokeiluun kaikilla työttömillä.

Käyttäjän miesenergiaa kuva
Mikki Nieminen

VTT:n Kyyröllä on asiasta oma näkemys. Se on hyvä, niitä tarvitaan. Kaikissa toimenpiteissä ja säädetyissä laeissa juuri niiden piilovaikutukset ovat ne, joista olisi hyvä olla selvilla, vaan tämähän ei useinkaan ole ollut mahdollista ennen kuin ko. asia on käytännössä toiminnassa. Kun nykyinen käytäntö ei tuota tyydyttävää tulosta, on kokeiltava muuta. Tämä on yksi niistä. Helppoja ratkaisuja ei ole.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jos luit mitä kirjoitin, niin tässä asiassa koko VATT:in, joka näitä asioita tutkii, näkemystä edustava tutkija kerti, ettei tällä tavoin kokeilemalla saada selville vaiktuksia. Se lienee kokeilun tehtävä ainakin yleensä.

On käytännössä mahdotonta todentaa asia eikä se ole yhden henkilön mielipide vaan jokainen vähänkin tutkimuksesta ymmärtävä tämän tietää. Helppoja ratkaisuja ei ole on tätä samaa poliittista liturgiaa. Muistaakseni 47 asiantuntijalusuntoa tarjosi korjausehdotuksia valiokuntien lausuntojen lisäksi eikä niistä otettu mitään mukaan lakiin - olivat taas niitä kaikenmaailman dosentteja ja muita, joten mennään oman pään mukaan pika-aikataululla metsään.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Koska "kenttäkokeiluun" pakotetaan eläkeläiset ? 2pv-3pv viikossa tekemään vapaaehtoistyötä .Tai eläkkeitä leikataan 40%?

Miten se perustulokokeilu nyt 560e/kk auttaa työttömän taloutta-18?

Perustulo otetaan tulona huomioon toimeentulotuessa ja ansiosidonnaisessa ja vähennetään edm.tuista.
Toimeentulotuessa työvelvoite tai tukea leikataan.

Tuloja saava saa puhtaana käteen 560e/kk tulojen päälle. Ei velvoitteita eikä vähennä muita Kelan etuuksia.
Puhdas tulonsiirto köyhien kustannuksella.
Hyvin on kepu,kok opit mennyt sinisille kesäkuu-joulukuun aikana-17.

Käyttäjän miesenergiaa kuva
Mikki Nieminen

Minkään sosiaalisin perustein olevan tukimuodon ei ole tarkoitus olla saavutettu etu, vaan se, jolla voidaan päästä pahimman vaiheen yli. Toivottavasti perustulokokeilu jatkuu ja verrokkiryhmiä laajennetaan siten, että vaikutusten arvioitavaksi saadaan useita pientuloisia ryhmiä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
vaan se, jolla voidaan päästä pahimman vaiheen yli.
Tuloja saavia ja optiomiljonäärejä "pahimman" yli?

Tulonsiirto II .Ykkönen tapahtui Aho/Viinasen aikana.

Tulonsiirto hyvätuloisille
Kunnianhimoisempi koe käsittäisi esimerkiksi muitakin väestöryhmiä työttömien lisäksi ja sisältäisi useita eri koeryhmiä,
huom:
joissa perustulon taso ja veroasteet vaihtelisivat.
KELA/Blogi

- ei kerrota kenellekkään että työttömille perustulo on + - =0 euroa ilmaistyötä vastaan.

-työnteon rahallisten kannustimien parantaminen vaikuttavat rajatun väestöryhmän työn tarjontaan.

Perustulo vähennetään seuraavien etuuksien nettomäärästä:
työmarkkinatuesta ja
peruspäivärahasta
ansiopäivärahasta

Toimeentulotuki
Perustulo otetaan toimeentulotuessa huomioon tulona.
-Työstä kieltäytyminen voi vaikuttaa toimeentulotuen perusosan suuruuden alentamiseen.
KELA-17

Ilmankos Ranskalainen Kirjailija/toimittaja kertoi seuraavansa mielenkiinnolla miten Suomalaiset suhtautuu perustuloon kun huomaavat kuinka eriarvoisesti se tulee jakautumaan.
US-15

Toimituksen poiminnat